Välkommen Melker Ellborg!

2023.12.31 | Herr | Emanuel Ragnar

Målvakten lånas in från Malmö FF över 2024.

Foto: Bildbyrån

Andreas Larsens sällskap på målvaktspositionen 2024 är 20-årige Melker Ellborg som lånas in från Malmö FF. Ellborg kommer från Kalmar och har IFK Berga som moderklubb men flyttade till Skåne och MFF sommaren 2019.

– Jag ser Trelleborgs FF som ett perfekt steg för min karriär och jag ser fram emot att komma till Vångavallen, träffa laget och börja jobba inför säsongsstarten. Det är naturligtvis en skön känsla att allt är klart, säger Melker Ellborg.

– Jag känner en stolthet över att representera en klassisk klubb som TFF och mina intryck av klubben är att det är en proffsig klubb med höga ambitioner som kommer passa mig perfekt. Jag vet att Superettan är en tuff serie men jag hoppas och tror att både laget och supportrarna kan se fram emot en bra och rolig säsong.

Karriären började som sagt i IFK Berga och gick vidare till Malmö FF under 2019 där han också skrev sitt a-lagskontrakt i slutet av 2020. I Malmö har han i akademilagen representerat klubben i både seriespel och UEFA Youth League, den U19-turnering som lagen i UEFA Champions League spelar, och Melker vaktade målet i möten med bland annat Juventus och Chelsea. Under 2022 lånades han ut till IFK Malmö i Ettan Södra och spel i samma serie blev det också 2023 när han representerade Ariana FC. Utanför klubbfotbollen har han också spelat landskamper i både P17- och P19-landslaget.

– De två utlåningarna till Ettan Södra har utvecklat mig som målvakt på ett bra sätt och tillsammans med ungdomslandskamperna och spelet i UEFA Youth League har jag byggt på mig mycket erfarenhet som stärkt mitt målvaktsspel.

– Jag är en hårt arbetande målvakt som gillar att styra mitt lag och vara delaktig i uppbyggnadsspelet. Utanför planen skulle jag beskriva mig som en lugn person som umgås med flickvän, familj och vänner och som gärna tar mig tid för en runda golf när vädret tillåter.

Salif Camara Jönsson, sportchef i Trelleborgs FF, är nöjd över att utöka målvaktspositionen med Melker Ellborg.

– Melker är en spännande, ung målvakt med mycket talang och som är stor och kraftfull men ändå väldigt reflexsnabb. Vi är nöjda över lösningen tillsammans med Malmö FF och ser fram emot att följa Melkers utveckling i vår miljö och tillsammans med Andreas är vi väldigt nöjda över vårt målvaktspar den kommande säsongen.