Förlust borta mot Norrköping

2024.04.27 | Dam | Björn Sandberg

Borta mot IFK Norrköping på lördagen blev det uddamålsförlust för damerna. IFK Norrköping gjorde matchens enda mål i första halvlek.

– En tuff bortamatch på konstgräs, det visste vi redan innan att det skulle bli. Att det skulle gå snabbt där, säger huvudtränare Joakim Felldin efter matchens slut.

En ganska jämn första halvlek, men där IFK Norrköping gjorde första halvleks och till slut matchens enda mål – i minut 32.

Målet kom till efter en passning snett inåt bakåt och där Vesna Milivojevic böjde in ett skott i bortre.

– Vi spelar inte riktigt klart situationen själva. Det är det som stör mest, vi börjar vinka på att bollen är ute eller något, säger Felldin om det insläppta målet.

I andra halvlek öppnade IFK Norrköping i en fräsande fart och hade en boll i Somea Polozens vänstra stolpe direkt.

Det var mycket IFK Norrköping sen, men där TFF-damerna ändå försvarade sig bra. Framåt var det svårare, tills de sista skälvande minuterna av matchen.

– Det låga försvarsspelet är helt okej, det är inte där vi får problem idag. Sen har vi tyvärr ett ganska uddlöst kontringsspel, säger Felldin och fortsätter;

– Trots allt, vi är med i matchen så länge som det står 1-0 till dem, med lite stolpe in och vi hade kunnat åka härifrån med poäng idag. Alla matcher lever sitt egna liv och denna är inget undantag.

Gästande Trelleborgs FF, skulle få till ett superläge för kvittering. I de då sista skälvande minuterna när lagkapten Saga Ollerstam lyftes upp i anfallet.

Saga hade också det absolut bästa chansen för TFF-mål på lördagen, där bollen, efter lite flipperspel och avslut från nära håll – till slut räddades av Norrköping-försvarare i sista momangen.

– Vi får till någon hörna och sen har ju Saga ett jätteläge, men de täcker. Hade lika gärna kunnat bli mål där.

IFK Norrköping – Trelleborgs FF, 1-0.

Nu väntar två raka hemmamatcher i Allsvenskan, först Växjö DFF om exakt en vecka, sen väntar AIK mitt i veckan därpå.

Köp biljett här.

– Vi jobbar på, vi kämpar vidare. Vi tar sikte på Växjö DFF nu istället. Förhoppningsvis kommer mycket folk till Vångavallen och stöttar, avslutar Joakim Felldin.

IFK Norrköping – Trelleborgs FF, 1-0.

Publik: 721.

Startuppställning:

Somea Polozen – Olivia Strid, Saga Ollerstam, Edina Filekovic, Viktoria Persson – Athinna Persson Lundgren, Erica Persson Welin – Rio Strand, Linnea Prambrant, Hanna Persson – Sofie Rewucha.

Avbytare:

Ebba Steen, Amanda Olsson, Moa Karlsson, Thelma Persson Welin, Irmeli Jonsson, Lova Sternfeldt.