Damerna stod upp men föll mot Häcken

2024.06.20 | Dam | Björn Sandberg

Damerna är just nu inne i ett tufft skede av spelschemat, där BK Häcken gästade Vångavallen på torsdagen.

Matchen slutade tyvärr i förlust, 0-2.

TFF-damerna höll tätt första halvlek, men efter en missbedömd bakåtpass, tog BK Häcken ledningen i andra. Sen ökade gästerna på till 0-2 mindre än tio minuter senare.

– Vi vet ju hur vårat spelschema ser ut nu, det vi har sagt internt är att, hur ska vi kunna stänga ner denna typen av motstånd och objektivt bara titta på det, säger Joakim Felldin efter matchens slut på presskonferensen och fortsätter;

– För att, klarar vi av de här, så har vi vunnit mycket till hösten – där vi kommer behöva jaga.

– Sen, vi har bjudit på alldeles för många mål i egen speluppbyggnad. Så även idag.

Det var flera som imponerades av en otroligt tät och fin gräsmatta på Vångavallen. Med solens varma strålar lös mattan upp sådär härligt grönt i junikvällen.

På mattan var det OBOS Damallsvenskan som spelades, där TFF-damerna tog emot BK Häcken.

Det var ett Trelleborgs FF som fått flera återbud till matchen, där Athinna Persson Lundgren var lätt skadad, Alice Egnér var sjuk, Ebba Steen var sjuk, samt att kapten Saga Ollerstam tvingades kasta in handduken sent på grund av skada.

Istället startade Irmeli Jonsson i backlinjen och hon, med lagkamrater, höll tätt mot det offensivt glada BK Häcken i första halvlek.

– Tycker inte att vi försöker det vi gjort tidigare idag. Vi är väldigt långa, raka till en början, försöker dra ner på tiden. Vi följer vår matchen, det är inte skitsexigt – men ibland får man ta till vissa metoder, berättar Joakim Felldin och fortsätter;

– De har ett markant spelövertag, ja. Men tycker fortfarande, om vi pratar avsluten, att vi håller dem borta från de farligaste situationerna – även om de har många inspel i första halvlek. Håller dem borta bättre än mot Hammarby IF senast, till exempel.

I andra halvlek var det dock en missbedömd hemåtpass som gjorde att första målet på Vångavallen kom. 0-1, som till slut blev 0-2.

– Kan man hålla nollan mot ett sånt här motstånd, då vet man aldrig vad som händer när man kommer upp i minut 60-70. Det blir kontringslägen.

– Nu håller vi inte ut så länge som vi ville. Men givet Bajen senast, så upplever vi att detta är någon form av rätt väg på hur hösten kommer se ut sen, avslutar Joakim Felldin.

Viktoria Persson tvingades bryta dagens match, då även hon kände sig krasslig på torsdagen.

Nästa match mot FC Rosengård, även den hemma på Vångavallen, spelas på onsdag kväll. Avspark 19:00.

Köp biljetter här.

Trelleborgs FF – BK Häcken, 0-2.

Publik: 308.

Startuppställning:

Somea Polozen – Thea Birgerud, Edina Filekovic, Irmeli Jonsson, Viktoria Persson (ut 46) – Elina Lenir (ut 72) – Moa Karlsson (ut 62), Erica Persson Welin (ut 81), Linnea Prambrant, Thelma Persson Welin (ut 62) – Sofie Rewucha.

Avbytare:

Emma Svensson, Ida Garmfors, Rio Strand (in62), Amanda Olsson (in 72), Hanna Persson (in 62), Olivia Strid (in 81), Lova Sternfeldt (in 46).